Den underjordiska järnvägen
När Caesar övertalar Cora att fly från Randall-plantagen i Georgia förändras deras liv. De upptäcker det omöjliga i en underjordisk järnväg som tar dem på en oväntad resa och avslöjar Amerikas sanna jag.
Griffin, South Carolina - ett till synes paradis av framsteg och harmoni mellan raserna, döljer mörka hemligheter, speciellt "Bessie" och "Christian." Samtidigt påbörjar slavjägaren Arnold Ridgeway sin jakt efter Cora.
Cora når en farlig småstad i North Carolina där hon gömmer sig på vinden hos en abolitonist medan hon försätter alla andras liv i fara.
Kapitel 5: Tennessee - Utvandring
Cora är fångad av Ridgeway och måste resa igenom Tennessees ödemarker. Hon delar resan med Jasper, en flykting med en inre styrka.
För Arnold Ridgeway visar resan hem att "det förflutna inte är ett förflutet". Och ett möte med en frigiven man vid namn Royal ger Cora nytt hopp.