Ed Stafford's Rite of Passage
Ed möter hadzabefolket i Tanzania, som lever i balans med sin omgivning, bland annat genom att samla honung från världens mest aggressiva bin.
I Mongoliet måste Ed brottas mot Djingis Khans gigantiska arvtagare för att bli man. Han deltar i den årliga övergångsritfestivalen Naadam.
Ed beger sig till den ecuadorianska regnskogen för att träffa waoranifolket, jaga apor och krokodiler, och tillverka giftpilar.