I seriepremiären berättar GOTHAM om Jim Gordons äventyr i en farlig och korrumperad stad. Det berättas om hur en av vår tids populäraste superhjältar kom till.
Gordon och Bullock letar upp en rebell som mördar korrumperade medborgare i Gotham, med väderballonger. Under tiden återvänder Oswald Cobblepot/Penguin (ROBIN LORD TAYLOR) till Gotham.
Gordon och Bullock måste skydda kommunalrådet, samtidigt som en omröstning om framtiden i Arkham District närmar sig och politikerna i bägge partierna är i fara.
Samtidigt som Gordon och Bullock letar efter en källa till en gatudrog som sprider sig som en löpeld på Gothams gator, kommer Oswald Cobblepot allt närmre Maronis vänkrets.