Konsten att leva längre - med Niklas Ekstedt
Nicoya
Pura Vida - ett enkelt och stressfritt liv - är motto på Nicoyahalvön i Costa Rica. Hit åker Niklas för att se om ett enkelt liv långt från konsumentsamhället när nyckel till ett långt, lyckligt liv.
På Ikaria, en av Greklands skärgårds mest isolerade öar, blir man i snitt 10 år äldre än i övriga Europa. Niklas träffar vinodlare och bifarmare, och ser hur aktivitet och det sociala påverkar.
Okinawa är känd för att vara den plats i världen där man lever längst. Niklas försöker lista ut hur mycket maten har att göra med detta, och får även lära sig grunderna i öns nationalsport Karate.
I en by på den italienska ön Sardinien har man sedan romartiden levt längre än i övriga världen. Självklart vill Niklas ta reda på vad som gör denna mytomspunna plats så speciell.
Från den sydsvenska byn Vittsjö kommer många 100-åringar. Niklas åker dit och ser hur systrarna Gunvor, 104, och Britta, 94, lever. Han träffar också ett ungt par som valt en gammaldags livsstil.