Supermodellen Heidi Klum är värdinna för serien där begåvade och framgångshungriga kläddesigners får chans att visa upp sina talanger i New Yorks modevärld.
När konkurrensen hårdnar mellan de båda husen måste designerna använda sina kreativa färdigheter för att förvandla tråkigt tyg till fabulöst mode.
Designerna går tillbaka till skolan där de måste skapa moderiktiga plagg med okonventionella material innan de möter en chockerande vändning i utslagningen.
Efter en svår utslagning måste designerna omgruppera då de får i uppdrag att skapa ett matchande plagg till deras look med okonventionella material från den föregående tävlingen.
Designerna måste skärpa till sig när de ombes skapa en gatuklädeslook som talar till deras individuella märken.