Shōgun
När hans fartyg förliser på den japanska kusten kommer den engelske skeppslotsen John Blackthorne i kontakt med två mäktiga härskare i feodala Japan i början av 1600-talet.
Lord Toranaga döper Blackthorne till Anjin-san; Mariko lär Anjin-san språk och seder.