The Great
A Fake Beard
Katarina tar sina första steg mot en kupp. På inrådan av Marial försöker hon förföra och värva den intellektuelle greve Orlo.
Katarina, Orlo och Marial fortsätter planera sin kupp. De försöker värva en olycklig militärgeneral, Velementov, under firandet av Peters bortgångne far Peter den store.
Katarina försöker bättra på sitt rykte vid hovet och sin relation till Leo, vilket distraherar henne från kuppen. Samtidigt dör kyrkans inflytelserika patriark och en ny måste väljas.