The Serpent Queen
“The Serpent Queen” är berättelsen om Katarina av Medici som, mot alla odds, blev en av de mäktigaste och långvariga regenterna i Frankrikes historia.
Prins Henrik återvänder från kriget med en ny älskarinna, Filippa, och ett barn. Katarina vidtar extrema åtgärder för att föda en arvinge.
Katarina har blivit mamma. Kung Frans ramlar av sin häst när han jagar med Henrik och Katarina.
Kung Henrik avreser för att leda en armé för att försvara Frankrike, och utser Katarina till regent, vilket medför att hon kan pröva sin makt ytterligare. Katarina ber Rahima att leta i Marias rum efter ett brev.