The Strain
När ett plan landar i New York och alla ombord är döda kallar man på dr Ephraim Goodweather och hans lag för att undersöka situationen. Abraham Setrakian är övertygad att det som ser ut som ett virusutbrott kan vara något mycket mer olycksbådande.
Eph och Nora kämpar för att rädda kapten Redferns liv innan de ställs öga mot öga med virusets fruktansvärda effekter. Setrakian släpps från fängelset och sätter sin egen skoningslösa plan för att hejda att viruset sprids i verket.
En hemlig obduktion demonstrerar det gåtfulla virusets bisarra framfart. Eph och Nora skyndar för att hitta pappan till flygplanstragedins yngsta offer, men en oväntad person hinner före dem. Ansel tar drastiska åtgärder för att skydda sin familj.
Med Nora borta ansluter sig Eph motvilligt till Setrakians strävan i hopp om att hitta tillräckligt med bevis för att få till stånd att hela staden sätts i karantän. Fet råkar på det oväntade i tunnelbanans gångar, och akutläge hotar Palmers stora plan.
Efter att han har varnat Kelly att lämna staden grips Eph av FBI. Eichhorst har ett sista jobba för Gus, samtidigt som Setrakian inser att den kommande solförmörkelsen är vändpunkten för virusinfektionen och början på slutet.