The Winter King
Oäktingen Arthur återvänder till det land han förvisats från - och finner ett rike i kaos. Han söker hjälp hos sina allierade och försöker rätta till Storbritanniens väg, där han ställs inför de mest oväntade av hinder.
Kung Uther rasar mot sin oäkta son Arthur och förvisar honom. Arthur hittar sedan en ung pojke, Derfel, som är nära döden. Han lämnar Derfel till trollkarlen Merlin och hans lärling, druidinnan Nimue.
Gundleus anländer till Avalon och dödar den nyfödde kungen och drottning Norwenna, samtidigt som hans män terroriserar staden. Allt verkar förlorat, tills Arthur och hans män anländer.
Arthur får veta att Gundleus farbror Gorfydd förbereder sig för krig. Nimue kämpar med traumat från sin våldtäkt och hon planerar att döda Gundleus, och försöker dra in Derfel i planerna.
Derfel och Owain reser för att driva in skatter från kung Cadwys, men han övertalar Owain att plundra en gruva i stället. Merlin upptäcker att Nimue är gravid, men vägrar att utföra en abort.
Tristan, prins av Kernow, anländer och kräver vedergällning för gruvräden, men Owain förnekar sin skuld. Nimue gör slutligen en abort, och upptäcks sedan av Merlin som hjälper henne att bli frisk.