Merlin
En pest invaderar Camelot och Gaius och Merlin försöker finna dess källa. Merlin vill motverka pesten med magi men Gaius tycker att det är för riskfyllt.
Häxan Nimueh planerar sin hämnd mot Merlin och poserar som en tjänsteflicka för att infiltrera en fest i Camelot så att hon kan förgifta honom.
Förtrollade blommor gör så att Morgana blir svårt sjuk och Gaius kan inte hitta ett botemedel. Merlin upptäcker att han och Edwin har mer gemensamt än han först trott.