Gargantia on the Verdurous Planet Gargantia on the Verdurous Planet
Castaway
Ensign Ledo is a Machine Caliber pilot in the Galactic Alliance of Humankind, fighting a seemingly endless war against the Hideauze out in the far reaches of the galaxy. But after an accident during the latest battle he and his Machine Caliber, Chamber end up on a mysterious planet populated with a seemingly primitive tribe of humans.
The armed standoff between Ledo and the inhabitants of Gargantia comes to a head, and he learns the truth about Earth's current state. But just then, a distress call comes from Bellows's salvage ship!
After Chamber wipes out all of the pirates that were threatening Bellows and her crew, Ledo is perceived as a menace and kept under guard by the crew of the Gargantia. Meanwhile, Empress Lukkage’s pirate fleet is racing towards the Gargantia Fleet with bloody revenge in mind.
In order to pay back the damage to the hangar they caused, Chamber is put to work hauling heavy cargo, but that leaves Ledo on the sidelines on stand by. Amy takes him around the fleet and introduces Ledo to the knowledgeable Dr. Oldham as well as her sickly but wise younger brother, Bebel.
Amy tries to help Ledo find a job and introduces him to a number of different industries aboard Gargantia, but he's just not able to land one. Then the wind dies down and the waves cease, making it a "Calm Day,” where the fleet shuts down so major repair work can be done. But for non-repairmen, it's time to take a breather. Pinion invites Ledo, Amy and her friends to a BBQ party. Everything seems to be going smoothly... until Amy gets involved in an aerial race and Ledo finds himself on the run from overzealous hostesses!
When Gargantia intersects with a Milky Way, it means there'll be a fishing bonanza, which also leads to a big festival. Ledo finally gets his chance to catch fish underwater in a Yunboro, but he's unprepared for the job. But during the festival, Pinion and Bellows, both of whom want to partner up with him for salvage work, approach Ledo. Meanwhile, Chamber is on a solo fishing mission of his own, but the giant Machine Caliber ends up causing even more trouble.