Gnosticism, one of the most fascinating phenomena in religious history, sparked ideologies that competed and conversed with other religions of the time, including Christianity. Follow Gnostic ideology and its impact on Western thought through the centuries, from its role in early religions and emergence in medieval spirituality to its remarkable traces in modern popular culture.