While the story of the Black Death is one of destruction and loss, its breathtaking scope and effects make it one of the most intriguing episodes in human history. Understanding the unfolding of the plague and its aftermath provides a revealing window not only on the medieval world but also on the forces that brought about the Renaissance, the Protestant Reformation, and modernity itself.