Elena van Avalor
Prinses Elena's verhaal begon lang geleden toen haar ouders en haar koninkrijk van haar werden afgenomen door een boze tovenares, Shuriki. Hoewel Elena de wettige troonopvolgster is, is ze pas zestien en moet ze leren om samen met de Koninklijke Raad Avalor te regeren. Met haar familie, vrienden en magische gids aan haar zij, leert prinses Elena tijdens haar avonturen dat haar nieuwe functie bedachtzaamheid, incasseringsvermogen en compassie vereist, de kenmerken van alle ware leiders.
Op de dag dat Elena officieel kroonprinses wordt, moet ze haar zusje Isabel van een vermist schip redden.
Wanneer een boze tovenaar Elena's familie en alle anderen in het paleis verandert in steen, moet de nieuw gekozen Koninklijke Tovenaar Mateo iedereen redden.
Tijdens een bezoek aan een naburig koninkrijk laat Elena zich door een verwende prins overhalen om even haar regeringstaken te vergeten.