Malcolm vindt zijn leven als de middelste broer in een excentriek gezin nog lastiger als hij wordt geplaatst in een klas voor ‘begaafde’ leerlingen op school.
Rode jurk
Lois moet drastische stappen nemen om te ontdekken wie van haar zonen de speciale jurk verpest heeft die ze heeft gekocht voor een jubileumsetentje met Hal.
Malcolm voelt zich schuldig als hij een zevenjarig meisje in elkaar geslagen heeft. Hal krijgt problemen als hij een boom omzaagt. Francis probeert de lezing over seks van Spangler te saboteren.