Un extraño enemigo
Fernando Barrientos, sjef for det nasjonale sikkerhetsdirektoratet, Mexicos hemmelige politi, prøver å nå den høyeste stillingen i landet. På veien må han manipulere, svike og drepe, og han er klar for det. Men veien hans er full av hindringer. Ingen, ikke engang familien hans, vil være immune mot kaoset som hans ønske om fullstendig makt etterlater seg.
KOMMANDANT
DNS, ledet av kommandant Barrientos, er i fare. Herskeren av Mexico by, Corona del Rosal, vil kvitte seg med en av hovedmotstanderne i kampen om presidentembetet: Innenriksminister Echeverría. For å overleve og ta hevn, bestemmer Barrientos seg for å redde DNS og ta parti med Echeverría.
STUDENTER
Til tross for manglende organisering, blir studentenes stemmer høyere. Barrientos trenger at de blir en sterkere og mer sammenknyttet flokk for å legge press på presidenten, for hans største mål er å avholde neste OL i fred.
Studentene oppretter det nasjonale streikerådet (CNH). Ved hjelp av en hemmelig agent organiserer de en av de største demonstrasjonene landet har sett. Regjeringen til president Diaz Ordaz er i søkelyset. Samtidig vil CIA hjelpe Corona del Rosal en kandidat i presidentkampen, med å gjennomføre et kupp og gjenopprette lov og orden.
Støtten til studentbevegelsen øker. Barrientos trenger at de blir mektige fiender av president Diaz Ordaz, så han skaffer dem våpen. Etter en blodig hendelse blant studenter oppdager Alicia hvem den statlige infiltrøren er.