Zooey Deschanel spiller Jess Day, en ung kvinne som, etter å ha oppdaget at kjæresten hennes har bedratt henne, flytter inn i en loftsleilighet med tre mannlige romkamerater - den irritable Nick, sjarmøren Schmidt og den intense personlige treneren Coach. I første episode prøver guttene å hjelpe Jess tilbake på beina på stevnemøtefronten.
Nick og Schmidt overbeviser Jess om å hente sakene sine i ekskjæresten Spencers leilighet; Jess møter den nye romkameraten Winston, som har kommet tilbake fra basketballspill i Lativa. Winston prøver å få det gamle rommet sitt tilbake fra Schmidt.
Karene blir invitert i bryllupet til en felles venn. Nick. Redd for å møte eksen sin, Caroline (Mary Elizabeth Ellis), ber Jess om å være daten hans. Samtidig tar Winston rollen som innvarsler veldig alvorlig og konkurrerer på dansegulvet med en ung gjest. Schmidt får ikke bare kontakt med en vakker kvinner (Kate Cassidy), men også vennefienden Gretchen (Natasha Lyonne) som han ligger med i alle bryllupsmottakelser.
Jess ser Nick naken ved et uhell, og sender selvtilliten hans i kjelleren – akkurat når en attraktiv kollega (Lake Bell) sier ja til en date med ham. Samtidig blir Winston besatt av å lære popkulturelle referanser på nettet.
Cece overbeviser Jess om at Nick ser på henne som mer enn en romkamerat. Schmidt prøver seg på Cece.
Jess inviterer Paul (Justin Long), en musikklærer ved skolen som hun alltid har vært betatt av, til gjengens store Thanksgiving-middag, som selvfølgelig går fryktelig galt.