Kriminalbetjent John Kelly har hendene fulle. På jobbfronten er partneren sitt drikkeproblem og kontinuerlige trakassering av gangsteren Alfonse Giardella i ferd med å gi dem begge trøbbel med mafiaen. På hjemmefronten vil hans kone skilles.
Politiinspektør Fancy and kriminalbetjent Kelly blir advart om å slutte å presse mafiaen mens Andy Sipowicz ligger på sykehuset med flere skuddsår. Hjemme i boligkomplekset til Kellys ekskone, begynner en sint ung mann å bære våpen for beskyttelse.
Etter å ha oppdaget hotellet der Giardella blir holdt, får Sipowicz sin hevn ved hjelp av en kjælebulldog og hotellets takknemlige kokk. I mellomtiden får konstabel Janice Licalsi et besøk fra sin skyldbetyngede far.
Kelly slutter i ekstrajobben som livvakt etter å ha oppdaget at hans millionærarbeidsgiver er en konemishandler. Senere snakker Kelly på et leietagermøte og forklarer farene ved å bære våpen som beskyttelse. Dessverre har talen hans liten effekt på leietageren i 4B.
Martinez oppdager at oppsynsmannen i brorens boligkompleks er en politimann som slår og raner leietagere som er sene med husleien. Mens Kelly hjelper Martinez med å samle beviser, begynner en kriminalbetjentkollega å plage 15. distrikt med gjennomførte ablegøyer.
Kelly blir tvunget til å arrestere en nær venn etter en krangel på baskeballbanen etterlater en annen venn død. I mellomtiden blir Sipovicz’ mistanker vekket mens han etterforsker en skyting fra bil der konen blir drept, men ektemannen overlever.