Velma
Når den utstøtte tenåringen Velma Dinkley blir anklaget for å ha drept en populær klassekamerat, har hun bare ett døgn på å finne den virkelige morderen. Det er bare ett problem: Velma har sverget å aldri løse mysterier igjen.
Mens Velma går uvanlig langt for å løse gåten om morens forsvinning – inkludert å slå seg sammen med sin tidligere bestevenn og nåværende nemesis, Daphne – møter Norville en egen fiende…narkiser.
Når rektor Rogers melder alle kvinnelige studenter på et forsvarskurs, må Velma og Daphne løse sitt kompliserte forhold på matta. Norville sverger på å få noen svar fra Fred, uansett hva som skal til.
Crystal Cove vgs’ peneste jenter er under angrep, og Velma setter spørsmålstegn ved sine feministiske verdier, mens Fred analyserer sitt eget syn på kvinner. Etter å ha bedt Daphne om hjelp roter Norville seg inn i et nytt mysterium.
Når Crystal Cove innfører portforbud i hele byen, har ikke Velma annet valg enn å tilbringe natten med noen band-nerder…og Fred. Daphne oppdager noe på egen hånd.
Velma sverger på å løse farsproblemene sine. Norville gjør opprør mot sin fars passive livsstil. Fred kjemper mot sin families anti-feministiske holdning. Daphne oppdager noe sjokkerende om foreldrene og fortiden sin.