S1, A1: Ellsworth ”Bumpy” Johnson har släppts ut från Alcatraz och försöker återta kontrollen över Harlem. Gatorna kontrolleras av den italienska maffian och Bumpy måste ta sig an maffiafamiljen Genovese som leds av Vincent "Chin" Gigante. För att underminera italienarnas knarkhandel allierar sig Bumpy med Malcolm X. Hemma spelar Bumpy rollen som pappa åt sitt barnbarn Margaret medan hans fru Mayme försöker vänja sig vid livet med Bumpy vid sin sida igen.