Air Force One
Kapare slår till mot planet med USA:s president och hans familj, men som före detta soldat kämpar han för att besegra dem medan han håller sig gömd. I filmen Air Force One är Harrison Ford president och han har blivit kapad i luften av terrorister som hotar att ta livet av hans fru och dotter om han inte går med på deras krav. President James Marshall (Ford) reser hem med sin familj och följe från en konferens om terrorism när terrorister kapar presidentens plan Air Force One. Till en början lyckas presidenten hålla sig undan från kaparna, men gruppens våldsamme ledare, Gary Oldman, håller presidentens fru (Wendy Crewson) och deras 12-åriga dotter (Liesel Matthews) som gisslan för att få en av hans kollegor frigiven från ryskt fängelse. President Marshall, f.d. soldat belönad för tapperhet, kämpar emot med näbbar ombord på det instängda planet, medan vicepresidenten (Glenn Close) försöker förhandla med terroristerna och den ryska regeringen från Vita Huset.