Couture: Modets dolda trådar
Med Oscarsbelönade Angelina Jolie i huvudrollen har regissören Alice Winocour skapat ett intensivt och stämningsfullt porträtt av kvinnlig styrka, kropp och identitet – och en kompromisslös skildring av modebranschens baksida. Filmen utspelar sig mitt under Paris modevecka, en glamorös men skoningslös värld, där tre kvinnors liv flätas samman av extrem press men också av solidaritet. Jolie är bländande i rollen som filmregissören Maxine, som balanserar en krävande karriär, skilsmässa och moderskap, samtidigt som hennes hälsa sviktar.