Jungfrukällan
Töre och Märeta har en dotter, Karin, som med sitt gyllene hår och blåa ögon charmar de flesta i sin närhet. En morgon rider Karin iväg till kyrkan med ljus till Den Heliga Jungfruns ära. På vägen möter hon tre vallare. Karin erbjuder vallarna att dela hennes lunch, men de nöjer sig inte bara med maten. Regi: Ingmar Bergman. I rollerna: Max von Sydow, Birgitta Valberg, Gunnel Lindblom, Birgitta Pettersson, Axel Düberg, Tor Isedal m.fl.