Kvinnan i guld
Femtio år efter att hon flytt andra världskrigets Österrike börjar Maria Altmann sin långa kamp för att återfå de dyrbara familjeägodelar som nazisterna beslagtog under krigsåren. Vissa av konstverken i hennes familjs samlingar återfinns numera på det anrika museet Belvedere i Wien, bland dem Gustav Klimts välkända porträtt av Marias moster kallat "Kvinnan i guld". Tillsammans med sin oerfarna men handlingskraftiga advokat Randy Schoenberg startar Maria en långdragen rättstvist som för dem djupt in i det österrikiska etablissemanget och ända upp i USA:s högsta domstol. Filmen bygger på verkliga händelser. Regi: Simon Curtis. I rollerna: Helen Mirren, Ryan Reynolds, Daniel Brühl, Katie Holmes, Tatiana Maslany, Max Irons m.fl. (Woman in Gold)