Shaft Rensar Stan
Richard Roundtree är tillbaka som gatusmarta detektiven Shaft. Innan Shaft kan svara på ett SOS från en vän blir vännen mördad. Nu måste han hitta mördaren och en stor summa pengar som hans vän gömde innan han mördades.