Utflykt i det Gröna
Det är Labor Day när den sorglösa luffaren Hal Carter (William Holden) stiger av ett godståg med avsikten att starta om i livet. Hal, en robust och snygg skrävlare, har tagit sig till Kansas för att be om ett jobb i sin gamle vän Alans familjs spannmålsmagasin. Hans höga förhoppningar och förväntningar går snart om intet då hans dragningskraft attraherar alla kvinnor i staden, däribland 19-åriga Madge Owens (Kim Novak) – den lockande unga skönhetsdrottningen som även råkar vara Alans flickvän. ”Utflykt i det Gröna” fick sex Oscarsnomineringar år 1955 för bästa film, bäst regi (Joshua Logan), bästa manliga biroll (O'Connell), bästa sång, bästa scenografi och bästa klippning. I rollerna ser vi även Rosalind Russell, Arthur O'Connell, Susan Strasberg, Nick Adams och Cliff Robertson.