16 and Recovering
Michelle Lipinski, grundare av Northshore Recovery High, tar emot elever som brottas med missbruk och psykisk ohälsa. Alba har självmordstankar och vill ha hjälp. Sams opiatmissbruk hotar hans nykterhet.
Michelle har en radikal approach mot tonåriga missbrukare. Musikern Joey riskerar att mista allt. Alex får ett svårt återfall, och när bekymren ökar hemma måste Michelle ingripa. Kuratorerna använder egna erfarenheter för att stötta eleverna.
Tonåren är fulla av toppar och dalar, men för eleverna på Recovery High kan dalarna innebära döden. Shawn kan inte bryta cirkeln av missbruk och avgiftning, och mönstereleven Faith som drömmer om college kämpar hela tiden mot missbruksbegäret.
När eleverna tar examen lämnar de det stödsystem som håller dem vid liv varje dag. Emily är fast besluten att ta examen men stöter på ett oväntat hinder. John drabbas av ett svårt återfall, och Abbie väljer mellan rehab och examen.