Amadeus
Mozart anländer till Wien 1781, där han förälskar sig i sopranen Constanze Weber.
Familjen Mozart gifter sig och får barn; Salieri lägger sig i familjen Mozarts äktenskap.
Familjen Mozart blir främmande för varandra efter sonens död; Salieri stör Mozarts opera.
Efter att Constanze lämnar Mozart för sin älskare, bestämmer sig Salieri för att underminera Mozart.