Ancient Yellowstone
Yellowstone National Park är känd för sin oöverträffade skönhet, men det händer mycket, mycket mer på denna hisnande plats.
Alien Life
Forskare undersöker mikrober de hittar i Yellowstone National Parks varma källor för att förstå den biologiska miljö som krävs för liv vid höga temperaturer. Dessa mikrober blir modeller för att förstå den biologiska miljö som krävs för liv vid höga temperaturer.
Frozen Archeology
Det finns platser i Greater Yellowstone där snön aldrig smälter, eller den brukade inte göra det. Klimatförndringarna gör att Yellowstones isfläckar minskar så att många arkeologiska skatter —om de inte räddas—kommer att disintegrera på några dagar.
Greater Yellowstone sitter på en vulkanisk hetfläck där förödande geologiska händelser utspelade sig. Resultatet? En bisarr beravningsplats för fossiliserade skogar som består av kvarvarorna av träd som dog av smält lava, aska och lera för ungefär 50 miljoner år sedan.
Montanas Hell Creek-formation är hem för en mängd fossiler från sen krita som inte liknar något annat i världen och som avslöjar de stora dinosauriernas sista dagar.