Austin & Ally
Austin är en uppåtsträvande musiker med mycket självförtroende, Ally en tyst men talangfull låtskrivare. Serien följer dem och deras två vänner.
Sångare & Låtskrivare
Austin stjäl en låtidé från Ally och lägger upp låten på nätet. Allt går bra, tills han ombeds att medverka i ett tv-program med en till nyskriven låt.
Ally har skrivit en ny låt. Austin gillar inte texten, men vågar inte säga det, så han låtsas tappa rösten för att slippa sjunga låten.
Alla blir exalterade när Austin blir tillfrågad att uppträda under Miami Internet Music Awards-galan. Men han får endast ta med sig en vän.