Rygel tar en kristall som är oumbärlig för Moyas överlevnad när han ska förhandla med Tavleks. Men de ärrade krigarna kidnappar Rygel.
För att rädda Moya från att bli angripen allierar sig Crichton med en kvinnlig tekniker från Peacekeeper som Kapten Crais lämnat kvar.