Amy Poehler är Leslie Knope, en byråkrat på mellannivå i park- och friluftsavdelningen i Pawnee, Indiana I ett försök att försköna sin stad - och komma framåt i sin karriär - tar Leslie sig an defensiva byråkrater, griniga grannar och fanatiker vars vapen är stämningar, röriga stadslagar och den demokratiska processen som hon älskar så mycket.