Laura and Almanzo Wilder raise a family in Walnut Grove.
When the big woods of Wisconsin becomes a difficult spot for hunting, Charles Ingalls reluctantly decides to move his family to Kansas. Leaving their beloved relatives proves to be devastating, but the resiliency of the Ingalls spirit reigns supreme.
Charles decides to settle his family on the banks of Plum Creek in Walnut Grove, Minnesota. He builds a home for them with his own hands and heads into town immediately to look for work. It is hard enough meeting his financial responsibilities and finding enough time to spend with his family, but the greatest challenge arrives when an unfortunate accident places the Ingalls family in jeopardy.
Delighted with his beautiful new wheat crop, Charles is in a position to buy new dresses for his daughters, a warm coat for Caroline, and maybe even some new boots for himself--not to mention an ideal team of horses that the family's newfound financial position can now afford. It all sounds like a dream come true, but the Ingalls receive a shocking wakeup call when a harsh hailstorm destroys the entire crop.
While Charles is traveling in Mankato, he meets up with a drunken Mr. Edwards and encourages his longtime friend to return with him to Walnut Grove. Isaiah adjusts quickly with the Ingalls, bunks in the barn, and even lands a job at the mill. Caroline sets him up with the shy and reserved Grace Snider.
When a new boy named Johnny Johnson arrives at school for the first time, Laura is immediately smitten. Johnny is a friendly boy and although he is oblivious to Laura's crush on him, he certainly makes it clear that he is interested in Mary. Even though Mary does not share the same feelings, the "love triangle" is enough to cause tension between the sisters.