Advokaten Madeline Matlock vender tilbake til arbeidslivet i et prestisjefylt advokatfirma, hvor hun utgir seg for å være en velstående enke. Med kløkt og teft imponerer hun kollegene, men hennes egentlige agenda er å avsløre sannheten bak datterens død.
Den briljante syttiåringen Madeline utgir seg for å være en enke i økonomiske vanskeligheter. Målet er å få en advokatstilling ved det prestisjefylte advokatfirmaet Jacobson Moore under navnet Matty Matlock.
Mattys noe rustne ferdigheter i rettsalen settes på prøve i en sak om urettmessig oppsigelse. Firmaets jurykonsulent og mester i løgndeteksjon, Shae, settes også på saken.
Olympia ber Matty om å komme tettere innpå deres nåværende klient, som kjemper for rettferdighet etter sin kones urettmessige død.