Som mellanbror i en excentrisk familj är livet jobbigt för Malcolm, men det blir än jobbigare när han placeras i en specialklass för begåvade barn.
Red Dress
Lois får ta till extrema metoder för att få reda på vilken av hennes söner det var som förstörde den röda klänning hon köpt till bröllopsmiddagen med Hal.
Malcolm känner sig skyldig när han av misstag råkar spöa upp en sjuåring, Hal får problem med grannarna när han sågat ned ett träd och Francis försöker att sabotera Spanglers sexundervisning.