För den unge Sheldon Cooper är det inte lätt att växa upp i östra Texas. Att vara en unik begåvning som kan avancerad matematik och vetenskap är inte alltid till hjälp på en plats där kyrkan och footballen regerar.
Rockets, Communists, and the Dewey Decimal System
För att blidka sin bekymrade mamma använder Sheldon teknikerna i en självhjälpsbok för att försöka skaffa en vän.
Efter att ha satt en frukostkorv i halsen tampas Sheldon med sin rädsla för fast föda och upptäcker serieböcker för första gången.
Sheldon försöker finna sig i sin nyfunna popularitet efter att ha använt sig av statistik för att hjälpa footballaget.