Andre ”Dre” Johnson har ett bra jobb, sin vackra fru Rainbow, fyra barn och ett hem i kolonialstil. Men har framgången gjort den svarta familjen alltför assimilerad? Med lite hjälp från sin far påbörjar Dre arbetet med att ge sin familj en känsla av kulturell identitet som både hedrar det förflutna och omsluter framtiden.
Dre försöker hjälpa Andre Jr att utvidga sin umgängeskrets medan hustrun Rainbow försöker inspirera dottern Diane genom att ta med henne till sjukhuset. Men inget går som planerat.