Phil lyckas göra bort sig när han försöker agera som en ansvarsfull far. Lilys ankomst ställer saker på ända för Mitchell och Cameron. Jay försöker tillbringa lite kvalitetstid med Manny vilket inte riktigt går som han tänkt sig.
Phil övertalar Jay att följa med honom ut och provflyga ett nytt modellflygplan. Manny och Claire har ett förtroligt samtal. Mitchell och Cameron besöker ett lågprisvaruhus, något som Mitchell anser sig vara för fin för.
Claires och Mitchells mamma dyker oväntat upp och vill ställa saker och ting till rätta efter den röra hon ställde till med på Jays och Glorias bröllop. Men hennes ursäkt tas emot med kalla handen. Senare under en middag tar det hela en ny vändning.
Gloria och Jay har grillfest men det som börjar som en trevlig kväll slutar med bråk. Allt på grund av en tidigare incident på skolan mellan Manny och Luke.