Patience
En känd deckarförfattare hittas död i ett låst rum och Bea ber Patience att hjälpa till med utredningen. Den döde, Harry Franklin, var en Patiences favoritförfattare och hon blir fängslad av hans tillbakadragna liv och mysteriet kring hans död.
Säsongsavslutning. En man dör på en buss efter en väldig hostattack. Polisen utredning visar att mannen har flera identiteter och en bakgrund inom eko-terrorism. När Bea befinner sig i fara försöker Jake och Patience att lösa fallet.