Sanningen
Seriestart. Iris Broman är ny chef för Kalla Fall-gruppen i Malmö. Hon har precis brutit upp från sitt gamla liv i Stockholm och flyttat in i sin halvsysters hus vid havet i Ystad. Samma dag som Iris börjar sitt nya jobb hittas ett kranium i skogen.
Iris retar sig på att Kattis problem spiller över på henne. På jobbet gnisslar samarbetet med Kerstin, men Iris vägrar att släppa Benjamin-fallet. Ett medium hör av sig till polisen och påstår att det finns ett värdefullt spår på fyndplatsen.
Iris är i Stockholm för att identifiera en misstänkt för mordet på Christian. Hennes före detta kollega Adam hamnar i trubbel när Iris går för långt och lägger sig i utredningen. Benjaminfallet packas ihop och läggs ännu en gång på hyllan.
Iris kommer tillbaka till Malmö och återupptar utredningen om Benjamin. Iris hamnar i bråk med Kattis och tar in på hotell för att få vara ifred, men minnena av Christian plågar henne. En tatuering utgör ett hett spår som leder vidare till Danmark.
Säsongsavslutning. Iris kan inte släppa Benjamin-fallet och helt plötsligt faller flera bitar på plats. Kan fallet få en lösning trots allt, efter alla dessa år? Kattis får Iris att inse sanningen om Christian och systrarna omvärderar sin relation.