Up Next: BENEE
”Jag fann ett stort känslomässigt utlopp där jag kunde ventilera allt och forma det till en låt,” berättar BENEE för Apple Music. ”Ibland när jag känner mig lite extra ledsen vill jag inte prata med någon om det. Med musik tillåts jag att bara släppa ut allt.” Popartisten från Nya Zeeland växte upp som en ”weird kid” i en kreativ miljö, intresserad av att testa alla hobbyer – tills hon gick med i skolkören och insåg att hon hittat sin grej. Hon började snart släppa covers online och det tog inte lång tid innan hon började experimentera med att skapa sitt eget sound. I sin Up Next-film pratar hon om att vara besatt av Harry Potter, att bli uppmuntrad av sina klasskamrater och att vägra bli fastlåst i en enskild genre. I en intervju med landsmannen Zane Lowe på Apple Music, diskuterar hon hur hon funnit inspiration hos artister som Lorde och Lily Allen, hur hon inte är rädd för att konfrontera ångest i sin musik samt utmaningarna med att vara mitt under sitt genombrott samtidigt som covid-19-begränsningarna pågår. Se intervjun och filmen tillsammans med ett urval av de övriga artisterna i Up Next-serien.
BENEE berättar om hur det var att växa upp som ett "konstigt”, musikbesatt, Harry Potter-älskande barn i Nya Zeeland. Hur hon tidigt blev uppmärksammad genom att lägga upp covers på internet, och hur musik hjälper henne att formulera känslor som inte går att uttrycka med ord.
Zane Lowe and BENEE
I en intervju med Zane Lowe på Apple Music berättar den nyzeeländska artisten BENEE om att inspirera – och bli inspirerade av – kvinnliga artister, om att beröra psykisk hälsa i sin musik, samt om hur hon hanterat det udda i att slå igenom under covid-19-krisen.