Om de beroemde vraag 'alarmcentrale, wat is het noodgeval?' te kunnen beantwoorden, is een heel team nodig. Rechercheur Athena Grant (Angela Bassett) werkt bij de politie. Ze behandelt zaken waar haar scherpe geest en expertise voor nodig zijn, terwijl ze ook kampt met haar eigen familiedrama. Bobby Nash (Peter Krause) voert met zijn brandweerteam de riskante reddingen uit die samengaan met dit soort levensbedreigende situaties. Ondertussen beantwoordt en behandelt Abby Clark (Connie Britton) noodoproepen op de alarmcentrale, maar zij wil altijd graag weten wat er gebeurt nadat ze hulp heeft gestuurd. Mis deze intense en emotioneel beladen kennismaking met het team niet.
Loslaten
Een avondje pretpark loopt dodelijk af wanneer levens op het spel komen te staan door een defecte achtbaan. Abby is opgelucht wanneer ze hulp krijgt bij de verzorging van haar moeder en neemt aarzelend contact op met Buck, die er moeite mee heeft dat hij als brandweerman vaak met 'leven-of-dood'-situaties te maken krijgt. Ondertussen krijgen Athena en Hen te maken met een ongebruikelijke inbraak, en een ruzie tussen geliefden leidt voor Bobby tot een dramatische redding.
Bobby rukt met zijn team uit voor een noodgeval op een kinderfeestje, waarbij levens op het spel komen te staan. Het team komt in actie nadat een van hen betrokken is bij een verwoestend ongeluk. Athena moet leren omgaan met een tragedie die veel te persoonlijk is en Abby moet voor haar moeder een levensveranderende beslissing nemen. Ze neemt contact op met Buck.
In de nasleep van een dodelijk vliegtuigongeluk haasten Bobby en het team zich om de overlevenden te redden, terwijl Athena zich bezighoudt met de paniek en chaos op het vliegveld. Bobby gaat de strijd aan met zijn verleden. Athena wil wraak nemen op een groep pestkoppen en Abby brengt een belangrijke boodschap over van iemand die 911 heeft gebeld.
Het team rukt uit als het noodlot toeslaat op een Indische bruiloft. Abby doet een beroep op de hulp van Buck om haar moeder te vinden en ontmoet Athena voor het eerst persoonlijk. Ondertussen heeft Bobby het moeilijk in zijn strijd met het verleden en Hen worstelt om de juiste beslissing te maken.