1972 var Karl Lagerfeld, 38, en konfektionsdesigner som fortfarande var okänd för den breda allmänheten. Sedan tog han upp kampen med sin vän och rival Yves Saint Laurent, haute couturens geni, som stöddes av affärsmannen Pierre Bergé.