Engelskan
Vad du vill ha och vad du behöver
Eli Whipp, före detta pawneespejare som söker hävda sitt arv, möter Cornelia Locke, en engelska fast besluten att få hämnd.
De dödas stig
Eli och Cornelia tvingas göra ett val när de finner ett föräldralöst barn. I Powder River upptäcker samtidigt en engelsk farmare att hans dräktiga boskap slaktats.
Med Eli i stor fara, måste Cornelia finna honom innan det är för sent. I Powder River utreder sheriff Marshall ett misstänkt självmord och mord.
Femton år tidigare bevittnade Trafford en våldsam massaker i Amerika, vilket utlöser en annan tragedi på andra sidan havet i England, som stakar ut kursen för Elis och Cornelias öde.
Eli ändrar kurs för att sona en gammal missgärning, och kommer närmare Cornelia genom deras gemensamma jakt på hämnd. Trafford gör desperata förberedelser.
Cornelia konfronterar slutligen mannen som dödade hennes son, och nya avslöjanden kommer i ljuset. Förlorad och funnen kärlek leder fram till en slutlig uppgörelse med oåterkalleliga konsekvenser.