Ett karaktärsdrama som bygger på Elmore Leonards novell ”Fire in the Hole” från 2001. Leonards berättelse handlar om den federale sheriffen Raylan Givens i Kentucky, en tystlåten men viljestark lagens man. Seriens handling kretsar kring hans riskfyllda jobb och ansträngda relationer till sin före detta fru och far.
Raylan hamnar mitt i ett utpressningsförsök med dödlig utgång mot en hemlig informatör.