Legenden om Vox Machina
De är högljudda, brokiga och ett gäng udda typer som blivit legosoldater till uthyrning. Vox Machina är mer intresserade av snabba pengar och billig öl än av att faktiskt skydda riket. Men när kungariket hotas av ondskan inser detta sällskap att de är de enda som kan återupprätta rättvisan. Det som började som ett enkelt uppdrag utvecklas till ursprungsberättelsen om Exandrias nyaste hjältar.
The Terror of Tal'Dorei – Del 1
Detta patrask av äventyrare som kallas Vox Machina får i uppdrag av härskare Uriel att ta reda på vem (eller vad) som decimerar byar i utkanten av Emon.
Vox Machina berättar för härskare Uriel om den monstruösa ondskan bakom de förödande byattackerna och lyckas spåra varelsen tillbaka till dess dolda håla. För Emons säkerhet måste Vox Machina ta tillfället i akt och möta ett odjur som tycks vara odödlig.
Vox Machina är inbjuden till palatset för en formell middag där Percy möter mordiska figurer från sitt förflutna: den mystiska Lord Sylas och Lady Delilah Briarwood. Medan de samlar in mer information bryter en strid ut. I efterdyningarna upptäcker teamet att Percys plågade förflutna har lämnat något mörkt i honom.
Efter att ha förstört härskare Uriels diplomatiska middag är Vox Machina fast i deras slott under husarrest. Medan de avvärjer tristessen övertygar Keyleth Percy att öppna upp om sin mörka historia och Pike fruktar att hon har förlorat sin koppling till sin tro. Samtidigt väntar ett nytt hot, redo att slå till mot Vox Machina.
Vox Machina reser till Whitestone för att konfrontera familjen Briarwood och hjälpa Percy att återta sitt familjehem. När de reser studerar Scanlan Delilah Briarwoods mystiska trollformelbok för att hitta ledtrådar. Men gängets första resa avbryts när Briarwoods skickar fruktansvärda monster efter den försvunna boken.
Vox Machina hittar Whitestones heliga ledare, väktare Yennen, som berättar om ett växande uppror. Gänget inser att för att besegra Briarwoods kommer de att behöva hjälp av rebelledaren Archibald Desnay. Men först måste de iscensätta en vågad rymning och konfrontera Briarwoods sadistiska fångvaktare Kerrion Stonefell.