Mord i sinnet
Den hyllade kriminalserien Mord i sinnet bygger på böckerna av Val McDermid och handlar om psykologen Tony Hill (Robson Green). Tony hjälper polisen i norra England att lösa mordfall genom att utforska mördarnas och offrens psyken.
The Mermaids Singing
Seriestart. En seriemördare härjar fritt och kriminalkommissarie Carol Jordan (Hermione Norris) hoppas att psykologen Tony Hill (Robson Green) kan hjälpa henne att lösa fallet genom att sätta sig in i mördarens och offrens psyke.
När två tonåringar hittas döda i en sjö i Northumberland, misstänker Tony att det rör sig om en seriemördare. Carol kallas hem till de populära programledarna Jack och Amanda Vance, som misstänker att någon är ute efter dem.
Säsongsavslutning. Kidnappningen av en elvaårig flicka och strypmordet på en ung kvinna påminner om mordet på Trudy Hibbert tre år tidigare. Den kända pedofilen Paul Gregory friades, men polisen och lokalbefolkningen fruktar det värsta.
När ett hotell ska byggas ut hittar man ett 500 år gammalt skelett. Tony och Carol får i uppdrag att undersöka saken och hittar ytterligare två kroppar. Dessa två har dock inte alls legat lika länge i jorden. Därefter försvinner en journalist.
Tony och Carol tänker att de har löst fallet direkt när två mord visar sig leda till samma person. Problemet är att denna person sitter inspärrad i fängelse. Kan det verkligen vara så att han styr allting inifrån sin cell?