Professor T
Cambridge-professorn Jasper Tempest agerar rådgivare åt polisen i brottsutredningar som tycks vara omöjliga att lösa. Men hans säregna tillvägagångssätt och starka personlighet gör ofta att han kommer på kant med sina poliskollegor.
Seriestart. Professor T övertalas av en före detta student att hjälpa med att få fast en serievåldtäktsman. När han upptäcker att hans mamma Adelaide försöker sälja sitt sedan länge övergivna familjehem, fattar T ett viktigt beslut.
När en sexårig flicka försvinner kontaktas Professor T för att hjälpa till med utredningen och sökandet. Spänningarna stiger mellan inspektören Paul Rabbit och Professor T tills de slutligen hamnar i bråk.