THE GOOD WIFE är en dramaserie med Emmy Award-vinnaren Julianna Margulies i huvudrollen, där hon som fru och mamma djärvt tar på sig hela ansvaret för familjen, och dessutom tar steget in i arbetsvärlden igen efter hennes man hamnat i fängelse på grund av en ytterst offentlig sex-och korruptionsskandal.
Sonen till Alicias före detta vänner åtalas för medhjälp till mord och Alicia bestämmer sig för att försvara honom, trots att de fryst ut henne ända sedan skandalen.
Alicia och Will har bara 72 timmar på sig att bevisa att en godstågkrasch orsakades av tågbolaget och inte av ingenjörerna, i ett försök att se till att änkorna får makarnas pension. Samtidigt är Alicia och Jackie oense om huruvida barnen ska få träffa pappa i fängelset eller inte.
Alicia går med på ett äktenskapligt besök med Peter för att han ska ge henne information om hennes nya klient, en dödsdömd fånge som dömdes medan Peter var distriktsåklagare.